Kroppen i lek og læring
sirkus i barnehage og skole
Kroppen i lek og læring tar for seg barns kroppslige lek og relaterer den til sirkussjangeren. Forfatterne viser hvordan sirkuslek kan brukes som et pedagogisk verktøy i skole og barnehage, og inspirerer til nye måter å utfordre barns fysiske lek på. I tverrfaglig prosjektarbeid er sirkus en egnet ramme for å ivareta barns egen lekekultur og kroppslige væremåte.
Les mer
489,-
Paperback
Sendes innen 1 virkedag
Kroppen i lek og læring tar for seg barns kroppslige lek og relaterer den til sirkussjangeren. Forfatterne viser hvordan sirkuslek kan brukes som et pedagogisk verktøy i skole og barnehage, og inspirerer til nye måter å utfordre barns fysiske lek på. I tverrfaglig prosjektarbeid er sirkus en egnet ramme for å ivareta barns egen lekekultur og kroppslige væremåte.
Bokens første del drøfter ulike teorier om kropp og barns kroppslige og estetiske uttrykk i lek. Den andre delen er en praktisk gjennomgang av ulike øvelser og aktiviteter. Boken gir også inspirasjon til oppbygging av ulike sirkusnumre og hvordan en kan lage og bruke enkelt utstyr i denne sammenheng, og forfatterne gir eksempler på hvordan ulike fag kan trekkes inn i et slikt tverrfaglig prosjekt. De viser også hvordan førskolelærere og lærere kan jobbe pedagogisk med imp-lementering av den nye rammeplanen for barnehagen og skolens kunnskapsløft.
Maybritt Jensen og Heid Osnes er begge høgskolelektorer ved Høgskolen i Oslo, avdeling for førskolelærerutdanning. Jensen underviser i drama, og Osnes underviser i fysisk fostring.
Bokens første del drøfter ulike teorier om kropp og barns kroppslige og estetiske uttrykk i lek. Den andre delen er en praktisk gjennomgang av ulike øvelser og aktiviteter. Boken gir også inspirasjon til oppbygging av ulike sirkusnumre og hvordan en kan lage og bruke enkelt utstyr i denne sammenheng, og forfatterne gir eksempler på hvordan ulike fag kan trekkes inn i et slikt tverrfaglig prosjekt. De viser også hvordan førskolelærere og lærere kan jobbe pedagogisk med imp-lementering av den nye rammeplanen for barnehagen og skolens kunnskapsløft.
Maybritt Jensen og Heid Osnes er begge høgskolelektorer ved Høgskolen i Oslo, avdeling for førskolelærerutdanning. Jensen underviser i drama, og Osnes underviser i fysisk fostring.
Detaljer
- Forlag
- Fagbokforlaget
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Bokmål
- Sider
- 220
- ISBN
- 9788245005202
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2009
- Originaltittel
- Kroppen i lek og læring
- Format
- 24 x 17 cm