Mobbeforebygging i et fellesskapsperspektiv
nye stemmer i praksis
Barn og unges tilhørighet til et fellesskap på skolen er de voksnes ansvar, og målet med denne boka er å gi inspirasjon og nye ideer til forebygging av mobbing i et fellesskapsperspektiv.
Boka presenterer en forståelse av mobbing som sosiale prosesser på avveie, forårsaket av barn og unges eksistensielle behov for å høre til og frykt for å bli utestengt fra fellesskapet. En slik forståelse krever nye tiltak og strategier for å forebygge mobbing gjennom å bidra til at alle elever opplever at de er en del av fellesskapet i skolen.
Les mer
429,-
Paperback
Sendes innen 3 virkedager
Barn og unges tilhørighet til et fellesskap på skolen er de voksnes ansvar, og målet med denne boka er å gi inspirasjon og nye ideer til forebygging av mobbing i et fellesskapsperspektiv.
Boka presenterer en forståelse av mobbing som sosiale prosesser på avveie, forårsaket av barn og unges eksistensielle behov for å høre til og frykt for å bli utestengt fra fellesskapet. En slik forståelse krever nye tiltak og strategier for å forebygge mobbing gjennom å bidra til at alle elever opplever at de er en del av fellesskapet i skolen.
Gjennom begrepet fellesskapende didaktikk retter boka oppmerksomheten mot skolens kjernevirksomhet - undervisningen - og hvordan denne kan skape fellesskap mellom elever og forebygge mobbing. Praktiske erfaringer og refleksjoner fra lærere, ledere og skoleeiere viser hva mobbeforebygging i et fellesskapsperspektiv kan være, og hvordan det kan utøves.
Bokas hovedbudskap er at det er mulig å tenke nytt i arbeidet mot mobbing.
Boka presenterer en forståelse av mobbing som sosiale prosesser på avveie, forårsaket av barn og unges eksistensielle behov for å høre til og frykt for å bli utestengt fra fellesskapet. En slik forståelse krever nye tiltak og strategier for å forebygge mobbing gjennom å bidra til at alle elever opplever at de er en del av fellesskapet i skolen.
Gjennom begrepet fellesskapende didaktikk retter boka oppmerksomheten mot skolens kjernevirksomhet - undervisningen - og hvordan denne kan skape fellesskap mellom elever og forebygge mobbing. Praktiske erfaringer og refleksjoner fra lærere, ledere og skoleeiere viser hva mobbeforebygging i et fellesskapsperspektiv kan være, og hvordan det kan utøves.
Bokas hovedbudskap er at det er mulig å tenke nytt i arbeidet mot mobbing.
Detaljer
- Forlag
- Kommuneforlaget
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Bokmål
- Sider
- 205
- ISBN
- 9788244623377
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2021
- Originaltittel
- Mobbeforebygging i et fellesskapsperspektiv
- Format
- 24 x 17 cm