Verden fram til i går

hva vi kan lære av tradisjonelle samfunn

; Alexander Leborg (Oversetter)

Vi sliter med depresjoner og hjertesvikt, rundt om sitter eldre som aldri får besøk. Mennesker i små samfunn og kulturer har ikke de samme problemene, hva har vi å lære? Les mer
Vår pris
363,-
Spar
36,-

Veil. pris: 399,-  (Innbundet) Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 3 virkedager

Innbundet
Legg i

Storkunde?
Vi gir kvantumsrabatt! Les mer

Innbundet
Legg i
Vår pris: 363,-
Spar: 36,-

Veil. pris: 399,-  (Innbundet) Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 3 virkedager

Storkunde?
Vi gir kvantumsrabatt! Les mer

Om boka

Presentert av Bente Einan Eriksen

Vi som kaller oss moderne mennesker, har fremdeles steinaldermenneskets gener, men lever i en verden som blir stadig mer kompleks. I et bredere historisk perspektiv var det først «i går» at menneskene tok steget fra jegersamfunn til moderne liv. Vi har gjort fantastiske framskritt, men har vi også mistet noe verdifullt på veien? Mange av oss leter etter en mening med livet og føler manglende tilhørighet. Kan «urmenneskene» og såkalte tradisjonelle samfunn lære oss noe nyttig? Slike samfunn har beholdt mange av kjennetegnene ved måten våre forfedre levde på i titusener av år, praktisk talt fram til i går.

Oppsøker stammesamfunn
Jared Diamond har tilbrakt mye tid i stammesamfunn i Ny-Guinea, og han mener mennesker i «primitive» samfunn har større emosjonell trygghet og selvstendighet. I enkelte stammesamfunn behersker man flere språk allerede som barn. Mens en vanlig nordmann kan ett eller to språk, mestrer folk fra Ny-Guinea mange. I Ny-Guinea snakkes det 1000 språk, og å være språkmektig er et naturlig resultat. Vi vet at å lære språk er den beste trening for hjernen og hemmer utvikling av demens, så det er bare å melde seg på kurs ... Babyer bæres på ryggen store deler av dagen og har kroppskontakt med mora, også fordi de ammes i flere år, mens vi i Vesten triller barna i vogn og må læres opp til å skjønne at amming er best for barnet. Mennesker i tradisjonelle samfunn snakker med hverandre i større grad enn det vi gjør, som heller sitter fordypet med smarttelefoner og taster. Diamond hadde frustrerende nok problemer med nattesøvnen under sine opphold i Ny-Guinea, fordi folk plutselig fortsatte en samtale med ham midt på natten som han trodde var avsluttet mange timer tidligere på kvelden. Diamond forsøker ikke å romantisere «steinalderlivet». Mange kvinner føder uten hjelp og dør, og syke og eldre etterlates for å dø. Mangel på antibiotika og andre medisiner fører til sykdom og død. Vi har oppnådd mye i vår verden, men samtidig mistet en del på veien, mener Diamond.

Fylt til randen av fascinerende historier, en skattkiste av historiske anekdoter og slående statistikk.
The Boston Globe

Universelt behov for å tro
Blant tradisjonelle samfunn er det større variasjon i organisasjonsformer enn i samfunn med statlig styresett, skriver Diamond. Et lite samfunn der alle kjenner alle, har naturlig nok lite behov for statsdannelse. Men det oppstår ofte kriger mellom stammer, og uten et sentralt styresett, er stridighetene vanskelig å avslutte. Diamond tar også for seg hvordan religion fyller et universelt behov og springer ut fra noe i menneskenaturen som er felles for oss alle. Når i vår evolusjonshistorie oppsto tro på en eller flere guder eller noe som er overnaturlig? Diamond gir oss mye å tenke over, og han gjør det på en måte som engasjerer og opplyser.

Boka minner oss på hvor viktig geografi, kultur og historie er. Jared Diamond holder opp tradisjonelle stammefunns måte å leve på som et speil for våre egne liv, og lykkes svært godt med det.

 

Fakta

Om forfatteren

Jared Diamond (f. 1937) er professor i geografi og fysiologi ved universitetet i California (UCLA). Han er tverrfaglig orientert, og har bakgrunn i ulike fag som antropologi, ornitologi, evolusjonærbiologi og geografi. Diamond er først og fremst kjent for sine prisvinnende bøker innen populærvitenskap. Våpen, pest og stål (fra 1997) er den mest kjente.