Min side Kundeservice Gavekort – en perfekt gave Registrer deg

Forbrukerforståelse

en innføring i teori og perspektiver på moderne forbruk

Hva gjør vi når vi forbruker?
Denne boken viser at det er en hel del: Vi løser praktiske problemer, kommuniserer til andre hvem vi er eller gjerne vil være, forføres av ny teknologi, avslører vår sosiale arv, unnflyr kjedsomhet, dyrker dagdrømmer, beskytter vårt selvbilde og kompenserer for svakhet, former kroppen etter tidens idealer, gjør opprør mot tidens krav, uttrykker kjærlighet til våre nærmeste, engasjerer oss politisk, flykter fra angst og ansvar, viser rikdom og kompetanse i strevet etter status og posisjon, bedrer vår moralske samvittighet, lar oss fascinere, lar oss selv gå til grunne, søker tryggheten i hverdagens rutiner og forsøker å puste liv i sterke følelser ved å overskride den samme hverdagen. Les mer

529,-
Paperback
Sendes innen 3 - 10 dager
Hva gjør vi når vi forbruker?
Denne boken viser at det er en hel del: Vi løser praktiske problemer, kommuniserer til andre hvem vi er eller gjerne vil være, forføres av ny teknologi, avslører vår sosiale arv, unnflyr kjedsomhet, dyrker dagdrømmer, beskytter vårt selvbilde og kompenserer for svakhet, former kroppen etter tidens idealer, gjør opprør mot tidens krav, uttrykker kjærlighet til våre nærmeste, engasjerer oss politisk, flykter fra angst og ansvar, viser rikdom og kompetanse i strevet etter status og posisjon, bedrer vår moralske samvittighet, lar oss fascinere, lar oss selv gå til grunne, søker tryggheten i hverdagens rutiner og forsøker å puste liv i sterke følelser ved å overskride den samme hverdagen.
Forbrukerforståelse beskriver hvordan vår mangfoldige bruk av produkter tematiseres i ulike teorier, og veksler mellom å legge vekten på psykologi, sosiologi, filosofi og teknologi. Sentralt står en rekke spenningsforhold som definerer hva det er å være en moderne forbruker: mellom personlige valg og sosiale strukturer, eksistensiell frihet og kulturell fremmedgjøring, meningsfull shopping og ulykkelig materialisme, autentisk individualisme og flokkens inautentiske jakt på det unike.
Boken gir en grundig innføring i sentrale teoretiske perspektiver på fagfeltet deriblant hedonisme, lykkeforskning, semiotikk, maktsosiologi, fenomenologi og etikk og den er derfor godt egnet som lærebok på universitets- og høyskolenivå.
Frode Nyeng er dosent i filosofi og økonomi ved NTNU Handelshøyskolen. Han har undervist i blant annet forbrukerforståelse, etikk og vitenskapsteori i en årrekke. Nyeng har tidligere publisert en rekke bøker, deriblant Det autentiske menneske (2000), Eksistensens filosofi (2003), Forbruk (2004, som medforfatter), Følelser (2006), Nytelse (2010), Etikk og samfunnsansvar (2011), Nøkkelbegreper i forskningsmetode og vitenskapsteori (2012), Noen ganger skal man lyve (2014) og Hva annet er også sant? (2017).

Detaljer

Forlag
Fagbokforlaget
Innbinding
Paperback
Språk
Norsk Bokmål
Sider
375
ISBN
9788245023886
Utgave
1. utg.
Utgivelsesår
2019
Format
24 x 17 cm

Kunders vurdering

Oppdag mer

Bøker som ligner på Forbrukerforståelse:

Se flere

De som kjøpte denne kjøpte også:

Etikk

Siri Granum Carson
Paperback 
429,-
 

Logg inn

Ikke medlem ennå? Registrer deg her

Glemt medlemsnummer/passord?

Handlekurv