Sosiologi for sosionomer

en stående invitasjon

; Joakim Thelander ; David Wästerfors ; Einar Blomgren (Oversetter)

Hva kjennetegner sosiologi som fag og hvordan kan kjennskap til sosiologi påvirke praktisk sosialt arbeid?

I Sosiologi for sosionomer tydeliggjør forfatterne hvordan et sosiologisk blikk kan hjelpe oss til å forstå og avdekke fenomener i det sosiale arbeidet som fortoner seg som ubegripelige, eller enda verre ? som betraktes som selvfølgelige og tas for gitt. Les mer
Vår pris
349,-

(Paperback) Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 1 virkedag

Paperback
Legg i
Paperback
Legg i
Vår pris: 349,-

(Paperback) Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 1 virkedag

Om boka

Hva kjennetegner sosiologi som fag og hvordan kan kjennskap til sosiologi påvirke praktisk sosialt arbeid?

I Sosiologi for sosionomer tydeliggjør forfatterne hvordan et sosiologisk blikk kan hjelpe oss til å forstå og avdekke fenomener i det sosiale arbeidet som fortoner seg som ubegripelige, eller enda verre ? som betraktes som selvfølgelige og tas for gitt.
Forfatterne diskuterer en rekke sosiologiske begreper fra områder der sosionomer er aktive og de løfter fram den kunnskap som sosiologiske perspektiver kan gi.
Boken er rik på eksempler og er i tillegg utstyrt med et minileksikon som gir innblikk i grunnleggende sosiologiske begreper og fenomener. Boken er skrevet for bachelorstudenter i sosialt arbeid, men også virksomme innen sosialt arbeid kan ha nytte av boken.

Fakta

Innholdsfortegnelse




MINILEKSIKON

KAPITTEL1 INNLEDNING
Sosiologi må ikke være nyttig

Sosiologi er ikke en teori for praktisk sosialt arbeid

Sosiologi har betydning for sosionomer

Eksempelet med behandling av søknader om hjelp

Eksempelet med institusjonsbehandling

Eksempelet med pasientomsorg

Sosiologiens avslørende ambisjon


KAPITTEL 2 DE FATTIGE
Fattige som sosial kategori

Variasjoner i sosialhjelpmottak

A slutte å være sosialhjelpmottaker

Meningen med sosialhjelpen

Jeg er ikke som dem

Den fattiges taktikk


KAPITTEL 3 KLIENTEN
Omtalen av klienten

Klientproduksjon

Samtalen med klienten

Eksempel: latter

Hva skal klienten kalles?

Den perifere klienten


KAPITTEL 4 FAMILIER
Familie som historisk skapning

Kjernefamilien som målestokk?

Familiebegrepet i hverdagslig diskurs

Familiebegrepet i politisk diskurs

Statlig definerte familier

Familier som betviles

Foreldreskap, sosialisering og sosial kontroll


KAPITTEL 5 BEHANDLING
Reparasjonssyklusen og behandlingsinstitusjonen

Hvem blir hjulpet av behandlingen?

Kriminalitet som livsstil

Behandling som normalisering

Fremheving eller nedtoning av avvikeridentiteten

Smitte eller samspill?

Genusforestillinger i behandling

Evidensbasert behandling


KAPITTEL 6 OMSORG
Det usynlige omsorgsarbeidet

Organiseringen av omsorgsarbeidet

Det hverdagslige omsorgsarbeidet

Klasse og kjønn i omsorgen

Institusjonelle samtaler


KAPITTEL 7 AVSLUTNING
Hva er en kritisk innstilling?

Sosiologisk arroganse - og håpefullhet

Ned fra kjepphesten


REFERANSER

STIKKORD