– Denne boka er knallhard, viktig politisk lesning for alle som er involvert i skolepolitikken på ett eller annet nivå. Feilbehandling av minoriteter er et stort problem i norske skoler, noe som har endt opp med at vi i dag i hovedstaden har nesten rene "innvandrerskoler". Integreringspolitikken trenger kritikk og denne boken leverer varene. Denne boken stiller spørsmål ved blant annet hvorfor så mange innvandrere blir satt i spesialklasser. Å diagnostisere et spesielt behov tar tid, og flere kolleger, og boken stiller mange spørsmål i forhold til denne diagnostiseringsprosessen. Er det rasisme? Er det bare lettvint for lærerens egen del? Hvorfor?
Etnisk mangfold i skolen
Hva er bakgrunnen for overrepresentasjon av minoritetselever i spesialundervisning? Er dette et problem eller et gode for elevene?
Er minoritetselevers såkalte lærevansker virkelige - eller først og fremst et produkt av selve diagnostiseringen av elevene? Hva er pedagogiske alternativer til spesialundervisning for minoritetselever?
Joron Pihl gir et unikt innsyn i diagnostisering av såkalte lærevansker hos minoritetselever i løpet av en periode på 15 år.
Les mer
Er minoritetselevers såkalte lærevansker virkelige - eller først og fremst et produkt av selve diagnostiseringen av elevene? Hva er pedagogiske alternativer til spesialundervisning for minoritetselever?
Joron Pihl gir et unikt innsyn i diagnostisering av såkalte lærevansker hos minoritetselever i løpet av en periode på 15 år. Førsteutgaven (2005) var en kritisk analyse av sakkyndige anbefalinger om spesialundervisning til minoritetselever i perioden 1990-2000. Forfatteren hevdet den gang at vurderingene var preget av etnosentrisme, og at det resulterte i feildiagnostisering og overrepresentasjon av minoritetselever innenfor spesialundervisning.
Denne andreutgaven inneholder nye kvantitative og kvalitative studier av diagnostisering av såkalte lærevansker blant minoritetselever i perioden 2001-2005. Er den profesjonelle diagnostiseringen forbedret?
Boka gir et sjeldent innsyn i kategorisering av normalitet og avvik i den flerkulturelle skolen. I fortellingen om Amir og i kapitler om intelligenstesting av flerspråklige elever problematiserer forfatteren det profesjonelle sakkyndige blikket og skolens håndtering av etnisk mangfold, og viser hvordan flerspråklighet behandles som en funksjonshemming i skolen.
Boka inneholder fem nye kapitler. Joron Pihl setter bl.a. opplæring av minoritetselevene inn i et menneskerettighetsperspektiv og kritiserer spesialundervisningens pedagogiske og politiske funksjon og etnisk diskriminering i skolen. Et sentralt poeng er at den ordinære undervisningen bør legges om slik at innhold og metoder tilpasses det etniske mangfoldet.
"Joron Pihls problemstillinger er like enkle som de er viktige: Er det slik at vi mener at minoritetsspråklige elever har lærevansker rett og slett fordi de er minoritetsspråklige? Etnisk mangfold bør leses av mange grunner - også de som er sterkt uenig i Joron Pihls synspunkter vil finne mye av interesse i denne boken." (Jan G. Mossige i Skolepsykologi)
Medlemsvurdering:
Denne boka er knallhard, viktig politisk lesning for alle som er involvert i skolepolitikken på ett eller annet nivå. Feilbehandling av minoriteter er et stort problem i norske skoler, noe som har endt opp med at vi i dag i hovedstaden har nesten rene "innvandrerskoler". Integreringspolitikken trenger kritikk og denne boken leverer varene. Denne boken stiller spørsmål ved blant annet hvorfor så mange innvandrere blir satt i spesialklasser. Å diagnostisere et spesielt behov tar tid, og flere kolleger, og boken stiller mange spørsmål i forhold til denne diagnostiseringsprosessen. Er det rasisme? Er det bare lettvint for lærerens egen del? Hvorfor?addicted
Detaljer
- Forlag
- Universitetsforlaget
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Norsk Bokmål
- Sider
- 352
- ISBN
- 9788215015989
- Utgave
- 2. utg.
- Utgivelsesår
- 2010
- Format
- 23 x 15 cm