Positive lærer-elev-relasjoner

en fortelling fra klasserommet

Torill Moen (Redaktør)

Boken tar utgangspunkt i en konkret skolehverdag der en lærer og hennes sytten tredjeklassinger snakker om hva tallet atten kan være.

Engasjementet er stort. Det er imidlertid ikke matematikkundervisning og barnas tallforståelse som er bokens hovedfokus, men noe som i første omgang er mer usynlig, taust og implisitt: relasjonen og samspillet mellom læreren og elevene hennes. Les mer
Vår pris
369,-

(Paperback) Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 1 virkedag

Vår pris: 369,-

(Paperback) Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 1 virkedag

Om boka

Boken tar utgangspunkt i en konkret skolehverdag der en lærer og hennes sytten tredjeklassinger snakker om hva tallet atten kan være.

Engasjementet er stort. Det er imidlertid ikke matematikkundervisning og barnas tallforståelse som er bokens hovedfokus, men noe som i første omgang er mer usynlig, taust og implisitt: relasjonen og samspillet mellom læreren og elevene hennes. For det er ingen selvfølge at undervisningssituasjoner er så positive som denne. Så hva er det egentlig som skjer i samtalen? Det er dette boken søker å finne svar på. Med sosiokulturell teori som overordnet rammeverk blir samtalen mellom læreren og elevene analysert ved hjelp av ulike teoretiske begreper. Analysen bidrar blant annet til å synliggjøre verbale og nonverbale virkemidler en lærer kan benytte i arbeidet med å utvikle gode relasjoner til elevene sine.
Det å ha en positiv relasjon er viktig for både elever og lærere. Boken henvender seg dermed til lærerstudenter samt studenter i pedagogikk og spesialpedagogikk ved universitet og høyskoler. Den henvender seg også til pedagogisk-psykologisk rådgivere, lærere og andre som er opptatt av å få mer kunnskap om den relasjonelle dimensjonen i undervisning.

Fakta