God kommunikasjon med ASK-brukere
Boka gir en grunnleggende innføring i teori om kommunikasjon, kommunikasjonsutvikling og alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Den formidler kunnskap som er vesentlig for å lykkes i kommunikasjon med ASK-brukere i barnehage og skole. Muligheter for god kommunikasjon både med utgangspunkt i et ASK-brukerperspektiv og et kommunikasjonspartnerperspektiv, blir berørt. Videre fokuseres kartlegging og sentrale aspekter knyttet til ulike ASK-tiltak. Eksempelfortellinger viser hvordan man kan lykkes med å legge til rette for god kommunikasjon med ASK-brukere i praksis.
Les mer
489,-
Paperback
Sendes innen 1 virkedag
Boka gir en grunnleggende innføring i teori om kommunikasjon, kommunikasjonsutvikling og alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Den formidler kunnskap som er vesentlig for å lykkes i kommunikasjon med ASK-brukere i barnehage og skole. Muligheter for god kommunikasjon både med utgangspunkt i et ASK-brukerperspektiv og et kommunikasjonspartnerperspektiv, blir berørt. Videre fokuseres kartlegging og sentrale aspekter knyttet til ulike ASK-tiltak. Eksempelfortellinger viser hvordan man kan lykkes med å legge til rette for god kommunikasjon med ASK-brukere i praksis.
Innholdet har et flerfaglig perspektiv og retter seg mot nærpersoner, studenter og fagpersoner som jobber og kommuniserer med ASK-brukere. Boka er ikke ment å være en oppskriftsbok, men er tenkt som et utgangspunkt for å kunne gjøre bevisste valg og tilrettelegginger tilpasset den enkelte ASK-bruker slik at hun eller han skal få oppleve likeverdig deltakelse og selvstendig kommunikasjon med andre barn og voksne.
I denne andre utgaven er kapittel 2 om lovverk og andre offentlige dokumenter oppdatert.
Kari-Anne Bottegaard Næss er utdannet allmennlærer og logoped, og har doktorgrad innenfor spesialpedagogikk. Hun jobber som professor ved Universitetet i Oslo og professor II ved Høgskulen på Vestlandet. Næss sine undervisnings- og forskningsinteresser er først og fremst rettet mot kommunikasjon-, språk- og leseutvikling/-vansker.
Asgjerd Vea Karlsen er utdannet allmennlærer og spesialpedagog og er tidligere førstelektor ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun har arbeidet med digitale medier og pedagogikk med vekt på tilpasset opplæring, og hun har gjennom en årrekke hatt en spesiell interesse for alternativ og supplerende kommunikasjon.
Innholdet har et flerfaglig perspektiv og retter seg mot nærpersoner, studenter og fagpersoner som jobber og kommuniserer med ASK-brukere. Boka er ikke ment å være en oppskriftsbok, men er tenkt som et utgangspunkt for å kunne gjøre bevisste valg og tilrettelegginger tilpasset den enkelte ASK-bruker slik at hun eller han skal få oppleve likeverdig deltakelse og selvstendig kommunikasjon med andre barn og voksne.
I denne andre utgaven er kapittel 2 om lovverk og andre offentlige dokumenter oppdatert.
Kari-Anne Bottegaard Næss er utdannet allmennlærer og logoped, og har doktorgrad innenfor spesialpedagogikk. Hun jobber som professor ved Universitetet i Oslo og professor II ved Høgskulen på Vestlandet. Næss sine undervisnings- og forskningsinteresser er først og fremst rettet mot kommunikasjon-, språk- og leseutvikling/-vansker.
Asgjerd Vea Karlsen er utdannet allmennlærer og spesialpedagog og er tidligere førstelektor ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun har arbeidet med digitale medier og pedagogikk med vekt på tilpasset opplæring, og hun har gjennom en årrekke hatt en spesiell interesse for alternativ og supplerende kommunikasjon.
Detaljer
- Forlag
- Fagbokforlaget
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Bokmål Nynorsk Svensk Flerspråklig
- Sider
- 270
- ISBN
- 9788245043488
- Utgave
- 2. utg.
- Utgivelsesår
- 2022
- Originaltittel
- God kommunikasjon med ASK-brukere
- Format
- 24 x 17 cm