Du dør ikke
"I den pågåande samtalen om psykisk sjukdom hjå unge menneske, og ikkje minst unge kvinner, er Du dør ikke fyrst og fremst ei omsorgsfull skildring av kva det vil sei for den einskilde person å berre ikkje få det til. (...) Du dør ikke har noko sterkt filmatisk over seg - som ein ungdomsfilm som flimrar forbi."
Maria Horvei, Klassekampen
Eva lever et forholdsvis normalt, gjenkjennelig og godt liv. Jobb, egen leilighet, nye og gamle venner og så videre. Ingen grunn til bekymring, ytre sett. Men så en dag, på baderomsgulvet, får hun et panikkanfall. Les mer
Du dør ikke er både en veldig liten og nær sagt uendelig stor roman - om hvordan en ofte uforklarlig og tilsynelatende årsaksløs angst kan prege oss mennesker. Få oss til å søke bort fra det vi før søkte oss til. Fordi vi skjønner en grunnleggende grufull ting: at det ikke går av seg selv å være oss selv. Vi må slåss for det. Som regel mens ingen ser på. Men det er også en historie om å leve videre mens man slåss. Og om de venna som ikke slutter å ringe, selv om du aldri ringer tilbake.
Jeg løper aleine, flere ganger i uka drar jeg hit, før jobb, etter jobb, løper runde på runde, forbedrer tidene mine, løper bak folk og forbi folk, varmer opp og løper ned etterpå, sitter på gulvet og tøyer, bruker kroppen min for å kjenne at den er der. Hver dag er jeg overraska over at den fortsatt er der.
Detaljer
- Forlag
- Flamme
- Innbinding
- Innbundet
- Språk
- Norsk Bokmål
- Sider
- 180
- ISBN
- 9788282881135
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2016
- Format
- 21 x 14 cm
- Serie
-
F° 292
Lytt til utdrag
Utdraget er hentet fra lydbokbokutgaven
Anmeldelser
"I den pågåande samtalen om psykisk sjukdom hjå unge menneske, og ikkje minst unge kvinner, er Du dør ikke fyrst og fremst ei omsorgsfull skildring av kva det vil sei for den einskilde person å berre ikkje få det til. (...) Du dør ikke har noko sterkt filmatisk over seg - som ein ungdomsfilm som flimrar forbi."
Maria Horvei, Klassekampen
"Kanskje kan man si at Strømsborgs forfatterskap beveger seg i en alvorligere retning med dette, men det er noe umiskjennelig strømsborgsk også ved denne romanen, som gir en fremstilling av livsvilkårene til en ikke lenger fullt så ung, angstridd kvinne i en grunnleggende spørrende og undrende tone, og med en diffus fornemmelse av tristesse, melankoli, en følelse av tapt tid, livet som bare farer forbi, mens man selv sitter i et tomt rom, som Demi Moore i St. Elmo's Fire, og bare er redd."
Sigmund Jensen, Stavanger Aftenblad