Kompetanse for mangfold
om skolens utfordringer i det flerkulturelle Norge
Hva betyr det at vi lever i et flerkulturelt samfunn? Hvilken betydning har skolen i denne sammenheng?
Hvordan kan skolen møte barn og unge på en måte som fremmer demokrati, anerkjennelse, likeverd og rettigheter for alle i et flerkulturelt samfunn? Dette er et ambisiøst spørsmål som kan belyses ut fra ulike faglige vinkler, og som har både teoretiske, praktiske og politiske implikasjoner. Les mer
Hvordan kan skolen møte barn og unge på en måte som fremmer demokrati, anerkjennelse, likeverd og rettigheter for alle i et flerkulturelt samfunn? Dette er et ambisiøst spørsmål som kan belyses ut fra ulike faglige vinkler, og som har både teoretiske, praktiske og politiske implikasjoner. Les mer
589,-
Paperback
Sendes innen 1 virkedag
Hva betyr det at vi lever i et flerkulturelt samfunn? Hvilken betydning har skolen i denne sammenheng?
Hvordan kan skolen møte barn og unge på en måte som fremmer demokrati, anerkjennelse, likeverd og rettigheter for alle i et flerkulturelt samfunn? Dette er et ambisiøst spørsmål som kan belyses ut fra ulike faglige vinkler, og som har både teoretiske, praktiske og politiske implikasjoner.
Denne antologien har som mål å stimulere til refleksjon og diskusjon og dermed bidra til at beslutninger som lærere, skoleledere og skoleeiere gjør, kan være gjennomtenkte og ikke tilfeldige.
Forskere med bakgrunn i fagtradisjoner som pedagogikk, historie, rettsvitenskap, medievitenskap, filosofi, sosiologi og sosialantropologi bidrar med ny kunnskap og empiri for å forstå skolens rolle i det flerkulturelle samfunnet. I en kritisk forståelse av det flerkulturelle rettes fokus mot samfunnets institusjoner innen politikk, utdanning, media og lovverk, og man prøver å analysere hvordan mye av det vi tar for gitt, bidrar til å påvirke, forme og endre samfunnet.
Bidragsyterne i boken har følgende insitusjonstilknytning:
Kariane Westrheim, Universitetet i Bergen
Thor Ola Engen, Høgskolen i Hedmark
Astrid Tolo, Universitetet i Bergen
Trond Erik Welstad, Universitetet i Oslo
Elisabeth Eide, Høgskolen i Oslo og Akershus
Steinar Bøyum, Universitetet i Bergen
Yael Harlap, Universitetet i Bergen
Hanne Riese, Universitetet i Bergen
Carla Chinga-Ramirez, NTNU
Trond Solhaug, NTNU
Kari Hagatun, Universitetet i Bergen
Kariane Westrheim og Astrid Tolo er førsteamanuenser ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Bergen.
Hvordan kan skolen møte barn og unge på en måte som fremmer demokrati, anerkjennelse, likeverd og rettigheter for alle i et flerkulturelt samfunn? Dette er et ambisiøst spørsmål som kan belyses ut fra ulike faglige vinkler, og som har både teoretiske, praktiske og politiske implikasjoner.
Denne antologien har som mål å stimulere til refleksjon og diskusjon og dermed bidra til at beslutninger som lærere, skoleledere og skoleeiere gjør, kan være gjennomtenkte og ikke tilfeldige.
Forskere med bakgrunn i fagtradisjoner som pedagogikk, historie, rettsvitenskap, medievitenskap, filosofi, sosiologi og sosialantropologi bidrar med ny kunnskap og empiri for å forstå skolens rolle i det flerkulturelle samfunnet. I en kritisk forståelse av det flerkulturelle rettes fokus mot samfunnets institusjoner innen politikk, utdanning, media og lovverk, og man prøver å analysere hvordan mye av det vi tar for gitt, bidrar til å påvirke, forme og endre samfunnet.
Bidragsyterne i boken har følgende insitusjonstilknytning:
Kariane Westrheim, Universitetet i Bergen
Thor Ola Engen, Høgskolen i Hedmark
Astrid Tolo, Universitetet i Bergen
Trond Erik Welstad, Universitetet i Oslo
Elisabeth Eide, Høgskolen i Oslo og Akershus
Steinar Bøyum, Universitetet i Bergen
Yael Harlap, Universitetet i Bergen
Hanne Riese, Universitetet i Bergen
Carla Chinga-Ramirez, NTNU
Trond Solhaug, NTNU
Kari Hagatun, Universitetet i Bergen
Kariane Westrheim og Astrid Tolo er førsteamanuenser ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Bergen.
Detaljer
- Forlag
- Fagbokforlaget
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Bokmål Nynorsk
- Sider
- 279
- ISBN
- 9788245012859
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2014
- Originaltittel
- Kompetanse for mangfold
- Format
- 24 x 17 cm