– Alle som har arbeidet i skolen, har møtt de innagerende elevene, de "usynlige" i klassen. Ofte blir nok lærere usikre overfor dem, for mange andre utfordringer i klasserommet tar oppmerksomheten, og hva kan man bidra med overfor den innagerende eleven? Hva venter eleven selv at man skal bidra med? I boken viser forfatteren ved eksempler fra intervjuer med lærere og innagerende elever hvordan deres opplevelser av situasjonen er. Hun viser hvor viktig det er å bli sett og møtt, og hvilken betydning trygge relasjoner har. Lærere blir utfordret til å møte sin egen usikkerhet, og siden boken er full av konkrete eksempler, føles metodeforslagene praktiske og gjennomførbare. En god bok, som mange i skole, PPT og helsetjeneste burde ha nytte av.
Hun sitter jo bare der!
om innagerende atferd hos barn og unge
Denne boka gir et innblikk i hvordan innagerende elever og deres lærere opplever skolehverdagen. Den bygger på erfaringer, samtaler og refleksjoner med elever og lærere og har som mål å øke forståelsen for denne gruppen elever, som ofte blir borte i alt og alle som krever plass med en høyere stemme og spissere albuer.
Les mer
489,-
Paperback
Sendes innen 1 virkedag
Denne boka gir et innblikk i hvordan innagerende elever og deres lærere opplever skolehverdagen. Den bygger på erfaringer, samtaler og refleksjoner med elever og lærere og har som mål å øke forståelsen for denne gruppen elever, som ofte blir borte i alt og alle som krever plass med en høyere stemme og spissere albuer.
Forfatteren drøfter erfaringene sine i forhold til tilknytnings- og relasjonsteori, og på bakgrunn av dette gir hun metodeforslag både på individ- og systemnivå. Selv om mange av problemstillingene er rettet inn mot skolen, har boka relevans for alle som på en eller annen måte har kontakt med innagerende barn og unge. Den er også rettet mot studenter ved høyskoler og universiteter som utdanner seg til arbeid med mennesker, enten det er grunnutdanninger innenfor helse- og sosialfag og pedagogikk eller videre- og etterutdanninger på disse fagområdene.
Ingrid Lund er høyskolelektor, spesialpedagog og familieterapeut og arbeider ved Fakultet for pedagogikk på Høgskolen i Agder. Hun har bred erfaring fra grunnskolen og barne- og ungdomspsykiatrien og driver også kurs- og veiledningsvirksomhet.
Forfatteren drøfter erfaringene sine i forhold til tilknytnings- og relasjonsteori, og på bakgrunn av dette gir hun metodeforslag både på individ- og systemnivå. Selv om mange av problemstillingene er rettet inn mot skolen, har boka relevans for alle som på en eller annen måte har kontakt med innagerende barn og unge. Den er også rettet mot studenter ved høyskoler og universiteter som utdanner seg til arbeid med mennesker, enten det er grunnutdanninger innenfor helse- og sosialfag og pedagogikk eller videre- og etterutdanninger på disse fagområdene.
Ingrid Lund er høyskolelektor, spesialpedagog og familieterapeut og arbeider ved Fakultet for pedagogikk på Høgskolen i Agder. Hun har bred erfaring fra grunnskolen og barne- og ungdomspsykiatrien og driver også kurs- og veiledningsvirksomhet.
Detaljer
- Forlag
- Fagbokforlaget
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Bokmål
- Sider
- 139
- ISBN
- 9788245001341
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2004
- Originaltittel
- Hun sitter jo bare der!
- Format
- 21 x 14 cm
Kunders vurdering
Skriv en vurdering
m