– Selv om "Med åpne øyne" ikke sto på pensumlista, ble den allemannseie da jeg studerte praktisk-pedagogisk utdanning. Den er annerledes enn andre pedagogikkbøker fordi forfatteren ikke godtar at elever utvikler problematferd ene og alene fordi de har tilpasningsvansker. Hun snur situasjonen på hodet og sier: "Kanskje vi heller burde snakke om systemer og skoler med tilpasningsvansker når vi opplever at stadig flere elever faller utenfor eller ikke passer inn." Denne boka viser faktiske problematiske situasjoner som kan oppstå i klasserommet og drøfter/foreslår tiltaksområder. Forfatteren går direkte inn i situasjoner ved hjelp av observerte elevbilder, stiller aktuelle spørsmål og gir flere gode eksempler på fremgangsmåter for å snu den negative atferden. En spennende og interessant bok for alle som jobber med barn og ungdom!
Med åpne øyne
observasjon og tiltak i skolens arbeid med problematferd
Hva gjør vi når kjeft ikke hjelper? Med åpne øyne handler om de krevende møtene mellom elever og lærere i skolen, og om de konstruktive mulighetene man har i møte med problematferd. Når voksne blir oppgitt over barn og unge, er kjeft en vanlig reaksjon. Les mer
589,-
Paperback
Sendes innen 3 virkedager
Hva gjør vi når kjeft ikke hjelper? Med åpne øyne handler om de krevende møtene mellom elever og lærere i skolen, og om de konstruktive mulighetene man har i møte med problematferd. Når voksne blir oppgitt over barn og unge, er kjeft en vanlig reaksjon. Forfatteren forteller om hva vi kan gjøre istedenfor å kjefte. Hun beskriver konkrete forslag og presenterer ulike tiltak som kan bidra til å redusere den negative atferden hos enkeltelever og i klasser.
Hilde Larsen Damsgaard viser hvordan man kan ta i bruk observasjon som et hjelpemiddel til å innhente og bearbeide informasjon. Hun tar også opp tema som skoleutvikling og analyse av skolens virksomhet. Det aller sterkeste kortet vi som voksne har, er å møte elevene med respekt for deres egenart, også når den ikke bekommer oss vel. Det forutsetter at vi er villige til å utsette både oss selv og skolesystemet for et kritisk blikk.
Hilde Larsen Damsgaard har embetseksamen i spesialpedagogikk. Hun har lang erfaring med forskning, skoleutvikling, foredragsvirksomhet og veiledning innenfor området atferdsvansker.
Hilde Larsen Damsgaard viser hvordan man kan ta i bruk observasjon som et hjelpemiddel til å innhente og bearbeide informasjon. Hun tar også opp tema som skoleutvikling og analyse av skolens virksomhet. Det aller sterkeste kortet vi som voksne har, er å møte elevene med respekt for deres egenart, også når den ikke bekommer oss vel. Det forutsetter at vi er villige til å utsette både oss selv og skolesystemet for et kritisk blikk.
Hilde Larsen Damsgaard har embetseksamen i spesialpedagogikk. Hun har lang erfaring med forskning, skoleutvikling, foredragsvirksomhet og veiledning innenfor området atferdsvansker.
Detaljer
- Forlag
- Cappelen Damm akademisk
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Norsk Bokmål
- Sider
- 248
- ISBN
- 9788202230005
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2003
- Format
- 24 x 17 cm
Kunders vurdering
Skriv en vurdering
T