– Dette er en kortfattet bok som tar for seg mange aspekter innenfor området didaktikk, men som likevel behandler de mange temaene på en god og lettforståelig måte. Først og fremst diskuterer forfatterne hva didaktikk er, og de går også nærmere inn på underbegrep som fagdidaktikk og yrkesdidaktikk. Videre tar de for seg flere syn på læring og ulike læringsteorier, planlegging av undervisning og læreplanarbeid. Boka gir for øvrig en god innsikt i den nye læreplanen i forbindelse med Kunnskapsløftet-reformen. Dette er altså ei bok som tar for seg flere av de temaene som er viktige for lærere og lærerstudenter, og som i mine øyne også behandler disse temaene på en minst like god måte som andre langt mer omfattende lærebøker.
Didaktisk arbeid
Forfatterne retter oppmerksomheten mot opplæring i dagens samfunn. Boka er forskningsbasert, og forfatterne viser hvordan innsikt om læring inngår som et grunnlag i planlegging og gjennomføring av undervisning. Les mer
Detaljer
- Forlag
- Gyldendal
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Bokmål
- Sider
- 195
- ISBN
- 9788205535879
- Utgave
- 4. utg.
- Utgivelsesår
- 2020
- Originaltittel
- Didaktisk arbeid
- Format
- 22 x 15 cm
Bla i boka
Kunders vurdering
Skriv en vurdering
– Denne boken anbefaler jeg! Boken er godt strukturert og gir deg en oversikt over ulike pedagogiske grunnsyn og om hvordan læring skjer. Dette er noe som i flere andre pedagogikk-bøker er rotete fremstilt (fordi det er et stort og vanskelig tema), men Lyngsnes og Rismark klarer å vise deg vei gjennom fag-jungelen! Boken går også inn på lærerplaner og hvordan man som lærer forholder seg til disse. Det har mange gode og levende eksempler i boka både fra grunnskole og fra videregående og dette gjør stoffet lettere å få tak i. Dette er nyttig lesestoff, ikke bare for studenten, men også for lærere som har jobbet noen år.