– I tillegg til å legge til rette for læring, har læreren rollen som personal- og arbeidsleder. Samspill mellom mennesker står sentralt i å utvikle forståelse, menneskelighet og kompetanse. På en lettfattelig måte utdyper Halland hva dette samspillet dreier seg om. Han viser at det å være lærer også er å være leder. Lærere skal lede læreprosessen. Derfor må også læreren være bevisst en del sentrale lederoppgaver, det være seg å sette tydelige mål, motivere, organisere og planlegge, veilede og følge opp, utvikle en god kultur, og sikre kompetanseutvikling. Dette ligger selvsagt innbakt som en del av arbeidet og er noe læreren jobber med hele tiden. Men ved å kommunisere dette tydelig ut, vil lærerrollen få en tydeligere dimensjon. Det vil kunne øke lærerens anseelse. Jeg vil påstå at både lærere og ledere vil kunne hente inspirasjon og ideer fra denne boken. Lederperspektivet på lærerrollen er spennende og viktig. Dette burde for øvrig vært vektlagt i lærerutdanningen i større grad. All honnør til Halland for en inspirerende og interessant bok.
Læreren som leder
perspektiver og praksis for kontaktlærer og faglærer
Denne boka vil både lærerstudenter og erfarne lærere ha stor nytte av! Her beskrives den komplekse lærerrollen på en oversiktlig måte som gir den ferske læreren oversikt. Samtidig klargjør boka gjennom sitt lederperspektiv nye og sentrale utfordringer både i faglærerrollen og den nye kontaktlærerrollen i et relasjonsperspektiv. Les mer
569,-
Paperback
Sendes innen 1 virkedag
Denne boka vil både lærerstudenter og erfarne lærere ha stor nytte av! Her beskrives den komplekse lærerrollen på en oversiktlig måte som gir den ferske læreren oversikt. Samtidig klargjør boka gjennom sitt lederperspektiv nye og sentrale utfordringer både i faglærerrollen og den nye kontaktlærerrollen i et relasjonsperspektiv. Boka tar opp forskjeller på disiplin og lydighet, tydelighet og ensretting, informasjon og kunnskap, etikk og etikette, instrumentalisme og sensitiv praksis, nærhet og intensitet, selvfølelse og selvtillit, individualitet og individualisme, sensitivitet og registrering. Dette er noen av de begrepene en lærer må ha et bevisst forhold til i praksis for å kunne utøve godt lederskap. Boka har gjennom sine mange små og store eksempler en tydelig praksisforankring som vil gi både gjenkjenning og retning for hverdagens mange små og store valg. Samspillet mellom lærer og elev handler om å reagere på hverandre der og da, og på den måten skape energi, pågangsmot, positiv selvfølelse og utfordringer dette samspillet gir grobunn for læring. Geir O. Halland er universitetslektor ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), der han arbeider med pedagogiske utviklingsprogrammer for vitenskapelig ansatte og opplæring av læringsassistenter.
Detaljer
- Forlag
- Fagbokforlaget
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Bokmål
- Sider
- 228
- ISBN
- 9788245002591
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2005
- Originaltittel
- Læreren som leder
- Format
- 24 x 17 cm
Kunders vurdering
Skriv en vurdering
H