– Dette er en veldig all right bok som gir god innsikt i hvordan analysere elevtekster. Den benytter et sjangerskjema, utviklet av to amerikanske språkforskere, og analyserer og vurderer elevfortellinger med utgangspunkt i skjemaet. Boka går inn i tekstene på et globalt og lokalt plan: makrostruktur og mikrostruktur. Den gjengir flere elevfortellinger skrevet av grunnskoleelever og viser at det er stor variasjon i måten elever skriver fortellinger på. Likevel passer alle inn i sjangerskjemaet til amerikanerne William Labov og Joshua Waletsky. Det er en universell og god modell å bruke for å gå nøye inn i elevfortellinger. Jeg vil påstå at boka er et nyttig verktøy for alle som jobber med elevtekster. Boka gir innsikt i måten fortellingene er skrevet på og gir dermed et godt utgangspunkt for å gi elevene tilbakemelding på tekstene sine. Boka kunne imidlertid brukt noe mer plass på å definere ulike fortellerstemmer.
Elevfortellinger
analyse og vurdering
Denne boka er blitt til med utgangspunkt i interesse og fascinasjon for alle de mangfoldige og spennende fortellingene som blir skrevet av elever i grunnskolen. Når de skriver fortellinger, deltar de i en lang tradisjon med mange muligheter. Det er skolens oppgave å la alle elever få erfaringer med og innsikt i denne tradisjonen. Forfatterne henvender seg til lærere og studenter som arbeider med skriving utover ren begynnerundervisning i grunnskolen. Les mer
509,-
Paperback
Sendes innen 3 virkedager
Denne boka er blitt til med utgangspunkt i interesse og fascinasjon for alle de mangfoldige og spennende fortellingene som blir skrevet av elever i grunnskolen. Når de skriver fortellinger, deltar de i en lang tradisjon med mange muligheter. Det er skolens oppgave å la alle elever få erfaringer med og innsikt i denne tradisjonen. Forfatterne henvender seg til lærere og studenter som arbeider med skriving utover ren begynnerundervisning i grunnskolen.
I boka blir fortellingen som sjanger eller teksttype beskrevet ved hjelp av narratologi, fortellingsgrammatikk og tekstlingvistikk. Dette blir brukt til nærlesing og analyse av et utvalg elevfortellinger fra mange klassetrinn. Ved hjelp av ulike analyseverktøy kommer det fram hvordan og hvorfor tekstene fungerer, eller ikke fungerer, i forhold til fortellingssjangeren.
Elevene blir mer interessert i å skrive hvis de får tilbakemeldinger som viser at læreren både har forstått og reagert på hva de har skrevet, og på hvordan de har skrevet. For fortellinger er det kunnskap om og forståelse for fortellingssjangeren som gir nødvendig grunnlag for slike tilbakemeldinger.
I boka blir fortellingen som sjanger eller teksttype beskrevet ved hjelp av narratologi, fortellingsgrammatikk og tekstlingvistikk. Dette blir brukt til nærlesing og analyse av et utvalg elevfortellinger fra mange klassetrinn. Ved hjelp av ulike analyseverktøy kommer det fram hvordan og hvorfor tekstene fungerer, eller ikke fungerer, i forhold til fortellingssjangeren.
Elevene blir mer interessert i å skrive hvis de får tilbakemeldinger som viser at læreren både har forstått og reagert på hva de har skrevet, og på hvordan de har skrevet. For fortellinger er det kunnskap om og forståelse for fortellingssjangeren som gir nødvendig grunnlag for slike tilbakemeldinger.
Detaljer
- Forlag
- Cappelen Damm akademisk
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Bokmål
- Sider
- 225
- ISBN
- 9788202245757
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2005
- Originaltittel
- Elevfortellinger
- Format
- 24 x 17 cm
Kunders vurdering
Skriv en vurdering
H