Fellesskolen
skolefaglig læring for alle
Representerer skolens utdanning et samfunnsproblem? Tilstanden i norsk skole viser at det kan være grunn til å spørre om dette.
I dag integreres alle elever i fellesskolen, men ikke alltid i gode skolefaglige læreprosesser. Les mer
- Vår pris
- 549,-
(Paperback)
Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 3 virkedager
Paperback
Legg i
Paperback
Legg i
Vår pris:
549,-
(Paperback)
Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 3 virkedager
Representerer skolens utdanning et samfunnsproblem? Tilstanden i norsk skole viser at det kan være grunn til å spørre om dette.
I dag integreres alle elever i fellesskolen, men ikke alltid i gode skolefaglige læreprosesser. Resultatet er blant annet
frafall og manglende kompetanseoppnåelse for elever i den videregående opplæringen.
Å integrere alle elever i gode skolefaglige læreprosesser er fellesskolens eksistensberettigelse, sier Erling Lars Dale. Hvis ikke skolens praksis er funksjonell i en samfunnsmessig kontekst, er det ikke nok å fokusere på undervisningspraksisen, da må det etableres et nytt og felles kvalitetsansvar i hele utdanningssystemet.
Det har alltid vært svake elever i skolen, men det har ikke blitt opplevd som et samfunnsproblem tidligere. Før forsvant svake elever tidlig ut av skolen og fikk seg ufaglært arbeid. I dag har alle elever rett til 13 års utdanning; de burde derfor ha rett til å bli undervist på en slik måte at de får et godt utbytte av skolegangen.
Å integrere alle elever i gode skolefaglige læreprosesser er fellesskolens eksistensberettigelse, sier Erling Lars Dale. Hvis ikke skolens praksis er funksjonell i en samfunnsmessig kontekst, er det ikke nok å fokusere på undervisningspraksisen, da må det etableres et nytt og felles kvalitetsansvar i hele utdanningssystemet.
Det har alltid vært svake elever i skolen, men det har ikke blitt opplevd som et samfunnsproblem tidligere. Før forsvant svake elever tidlig ut av skolen og fikk seg ufaglært arbeid. I dag har alle elever rett til 13 års utdanning; de burde derfor ha rett til å bli undervist på en slik måte at de får et godt utbytte av skolegangen.