– denne boken synes jeg ga et godt innblikk i barns utvikling av leserferdigheter. Spesielt likte jeg fokuset på den tidlige fasen da mye av grunnlaget for senere opplæring legges. Det er grunn til bekymring av den almenne lesningskompetansen er såvidt svak i det norske samfunn, og at trenden er ad nedadgående. Synes også et er fornuftig av forfatteren å rette et særlig søkelys mot situasjonen til minoritetsbarn som har nok av andre ting å forholde seg til om ikke også språklæringen skal bli en belastning. Hvis jeg skulle komme med et kritisk kommentar ville det være målgruppen. Kommende lærere vil kanskje ha mer bruk for praktiske eksempler og verktøy, og boken kunne således justert balanse mellom teori og praksis noe mot sistnevnte. Boken kan ha potensiale til å bli et referanseverk på sikt.
Lesing i utvikling
teoretiske og didaktiske perspektiver
I denne boka presenterer Lise Iversen Kulbrandstad ulike teoretiske og didaktiske perspektiver på lesing. Hun følger utviklingen fra barns tidlige lek med bokstaver til utfordringene med å lese og forstå fagtekster. Les mer
499,-
Innbundet
Sendes innen 3 - 10 dager
I denne boka presenterer Lise Iversen Kulbrandstad ulike teoretiske og didaktiske perspektiver på lesing. Hun følger utviklingen fra barns tidlige lek med bokstaver til utfordringene med å lese og forstå fagtekster. Sentrale temaer er begynneropplæring, prosessorientert forståelsesopplæring, utvikling av gode strategier i arbeid med lesing på tvers av fag og språklig elevmangfold. Alle temaene bygger på en kombinasjon av forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
Tredje utgave er oppdatert i tråd med Fagfornyelsen og Kunnskapsløftet 2020. I det nye norskfaget er lesing særlig viktig i kjerneelementene «Tekst i kontekst» og «Kritisk tilnærming til tekst». Samtidig står norskfaget sentralt i skolens arbeid med å utnytte den ressursen språklig mangfold er og i arbeidet for et inkluderende fellesskap. Disse temaene behandles i Lesing i utvikling.
Boka er beregnet på lærerstudenter, lærere og andre fagfolk og studenter ved høgskoler og universiteter som er interessert i kunnskap om barn og unges leseutvikling.
Lise Iversen Kulbrandstad er leseforsker og lærerutdanner med allsidig bakgrunn fra grunnskole og lærerutdanning. Hun er professor i norskdidaktikk ved Høgskolen i Innlandet der hun leder ph.d.-programmet i profesjonsrettede lærerutdanningsfag. Kulbrandstad er også styreleder i Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT). Hun er tidligere medlem av den nasjonale UNESCO-kommisjonen og har ledet rådet ved Norsk barnebokinstitutt.
Tredje utgave er oppdatert i tråd med Fagfornyelsen og Kunnskapsløftet 2020. I det nye norskfaget er lesing særlig viktig i kjerneelementene «Tekst i kontekst» og «Kritisk tilnærming til tekst». Samtidig står norskfaget sentralt i skolens arbeid med å utnytte den ressursen språklig mangfold er og i arbeidet for et inkluderende fellesskap. Disse temaene behandles i Lesing i utvikling.
Boka er beregnet på lærerstudenter, lærere og andre fagfolk og studenter ved høgskoler og universiteter som er interessert i kunnskap om barn og unges leseutvikling.
Lise Iversen Kulbrandstad er leseforsker og lærerutdanner med allsidig bakgrunn fra grunnskole og lærerutdanning. Hun er professor i norskdidaktikk ved Høgskolen i Innlandet der hun leder ph.d.-programmet i profesjonsrettede lærerutdanningsfag. Kulbrandstad er også styreleder i Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT). Hun er tidligere medlem av den nasjonale UNESCO-kommisjonen og har ledet rådet ved Norsk barnebokinstitutt.
Detaljer
- Forlag
- Landslaget for norskundervisning / Fagbokforlaget
- Innbinding
- Innbundet
- Språk
- Norsk Bokmål
- Sider
- 331
- ISBN
- 9788245039139
- Utgave
- 3. utg.
- Utgivelsesår
- 2022
- Format
- 25 x 18 cm
Bla i boka
Kunders vurdering
Skriv en vurdering
S