– Penne skriver lettfattelig og interessant om norskfaget som identitetsfag. Å utvikle et språk for refleksjon og bevissthet er grunnleggende for moderne identitetsdannelse. Og jo tidligere barn får kjennskap til litteratur, desto bedre. Dette er den røde tråden i Pennes bok. Gjennom språk og litteratur utvikler vi evnen til å reflektere over vår situasjon og vurdere våre handlinger. Gjennom språk og litteratur tilegner vi oss ny innsikt som i neste omgang blir "knagger" for ytterligere innsikt. Når vi leser, opplever vi teksten ulikt. Vi møter aldri teksten som en isolert tekst, men fyller oss selv inn i den og skaper mening. Det som foregår mellom leser og tekst, har alltid private og personlige sider. Dette er det viktig å være bevisst å bygge opp under. Penne belyser teorier, sjangere og metoder og vier stor plass til plotet (handlingsforløpet) i ulike sjangere. En grundig gjennom gang av myten gjør det lettere å forstå og tolke filmer som Harry Potter og Ringenes Herre. Dette er interessant stoff for mange. Boken har en god inndeling av deler, kapitler og mellomkapitler. Den kan anbefales for alle norsklærere og andre litteraturinteresserte.
Norsk som identitetsfag
norsklæreren i det moderne
Denne boken handler om å være norsklærer i en ny tid. Budskapet er at norskfaget og norsklæreren er viktigere enn noen gang, selv om argumentene for et slikt syn må endres i pakt med nye utfordringer.
Boken viser hvordan man kan skape mening gjennom språk og litteratur der tidligere meningsfelleskap er i ferd med å bli borte.
Les mer
489,-
Paperback
Sendes innen 1 virkedag
Denne boken handler om å være norsklærer i en ny tid. Budskapet er at norskfaget og norsklæreren er viktigere enn noen gang, selv om argumentene for et slikt syn må endres i pakt med nye utfordringer.
Boken viser hvordan man kan skape mening gjennom språk og litteratur der tidligere meningsfelleskap er i ferd med å bli borte. Den handler også om at elevene kan bruke kulturens språk og fortellinger til å skape egne livsfortellinger med forankring i fortiden og med forestillinger om framtiden. Inspirert av moderne samfunnsforskning der tverrfaglighet og identitetsskaping står sentralt, anlegger forfatteren et spennende perspektiv på undervisningen i litteratur og bildemedier i skolen.
I 2000 mottok dette bokprosjektet Universitetsforlagets pris. I innstillingen skrev juryen blant annet:
"Dette lærebokprosjektet imøtekommer viktige målsetninger om fornyelse av norskfaget i L97. Pennes lærebok vil utvilsomt være kjærkommen for studenter og for lærere i skoleverk og etterutdanning. På en lettfattelig, personlig og utfordrende måte skriver Penne om den tradisjonelle litteraturundervisningen og lærerrollen som viser vei inn i en ny tid."
Boken viser hvordan man kan skape mening gjennom språk og litteratur der tidligere meningsfelleskap er i ferd med å bli borte. Den handler også om at elevene kan bruke kulturens språk og fortellinger til å skape egne livsfortellinger med forankring i fortiden og med forestillinger om framtiden. Inspirert av moderne samfunnsforskning der tverrfaglighet og identitetsskaping står sentralt, anlegger forfatteren et spennende perspektiv på undervisningen i litteratur og bildemedier i skolen.
I 2000 mottok dette bokprosjektet Universitetsforlagets pris. I innstillingen skrev juryen blant annet:
"Dette lærebokprosjektet imøtekommer viktige målsetninger om fornyelse av norskfaget i L97. Pennes lærebok vil utvilsomt være kjærkommen for studenter og for lærere i skoleverk og etterutdanning. På en lettfattelig, personlig og utfordrende måte skriver Penne om den tradisjonelle litteraturundervisningen og lærerrollen som viser vei inn i en ny tid."
Detaljer
- Forlag
- Universitetsforlaget
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Norsk Bokmål
- Sider
- 337
- ISBN
- 9788215001333
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2001
- Format
- 22 x 16 cm
- Priser
- Universitetsforlagets faglitterære pris 2000
Kunders vurdering
Skriv en vurdering
H