Min side Kundeservice Gavekort – en perfekt gave Registrer deg

Norskdidaktikk

ei grunnbok

Boka gir en innføring i rammer og retningslinjer, strategier og metoder for norskundervisning i grunnskolen. Norsklærerens rolle blir drøftet i forhold til fagutvikling, fagsyn og læringssyn, med spesielt blikk for barn og unges oppvekstvilkår og språkutvikling. Les mer

629,-
Innbundet
Utsolgt
Boka gir en innføring i rammer og retningslinjer, strategier og metoder for norskundervisning i grunnskolen. Norsklærerens rolle blir drøftet i forhold til fagutvikling, fagsyn og læringssyn, med spesielt blikk for barn og unges oppvekstvilkår og språkutvikling. Forfatterne kopler norskfaglig basisstoff til aktuelle språkpedagogiske og litteraturpedagogiske innfallsvinkler. Boka gir blant annet en innføring i den første lese- og skriveopplæringen, den omhandler vurdering i norskfaget og IKT som verktøy. I denne tredje utgaven er stoffet gjennomgått og oppdatert mot ny forskning og praksis i pakt med KL06 sine nye føringer for norskfaget. Bokas bidragsytere er dyktige fagfolk som jobber med norskfaget i grunnskolelærerutdanningen ved Høgskolen i Sør-Trøndelag: Jon Smidt, Inge Moslet, Thoralf Berg, Peer Harry Bjørkeng, Ingrid Rygg Haanæs, Harald Morten Iversen, Ann Sylvi Larsen, Rutt Trøite Lorentzen, Synnøve Matre, Sture Nome, Dagrun Kibsgaard Sjøhelle, Randi Solheim, Anne Charlotte Torvatn, Beret Wicklund og Arne Johannes Aasen.

Medlemsvurdering:
Barn lever i et språklig mangfold, og i skolen er dette mangfoldet en stor ressurs. Språkutviklingen starter i spedbarnsalder, går innom den tidligste skriveutviklingen og gjør barn nokså sjanger- og kommunikasjonsbevisste fra de er små. Slik gir boka et bilde av hvem norsklæreren møter i skolens norskfag. Boken bygger oppunder læreplanens hovedområder i norskfaget og illustrerer flere undervisningsopplegg. Den tar opp emner som litteraturlesning, narratologi, samtale, sjangeropplæring, elevtekstanalyse og sammensatte tekster. Kapitelene inngår som deler av en større helhet. Slik viser boka norskundervisningen i sin hele sin bredde. Norskfaget er et svært mangfoldig fag, og nettopp derfor er det så sentralt og viktig! Samlet gir boka et godt innsyn i norskfaget, i det norskdidaktiske fagfeltet og i hvem norskeleven er. Dette er et godt redaktørverk utført av Jon Smidt, og vel verd å lese!

HS

Detaljer

Forlag
Universitetsforlaget
Innbinding
Innbundet
Språk
Bokmål Nynorsk
Sider
471
ISBN
9788215013756
Utgave
3. utg.
Utgivelsesår
2009
Originaltittel
Norskdidaktikk
Format
24 x 17 cm

Kunders vurdering

H
HS – 16.12.2009

– Barn lever i et språklig mangfold, og i skolen er dette mangfoldet en stor ressurs. Språkutviklingen starter i spedbarnsalder, går innom den tidligste skriveutviklingen og gjør barn nokså sjanger- og kommunikasjonsbevisste fra de er små. Slik gir boka et bilde av hvem norsklæreren møter i skolens norskfag. Boken bygger oppunder læreplanens hovedområder i norskfaget og illustrerer flere undervisningsopplegg. Den tar opp emner som litteraturlesning, narratologi, samtale, sjangeropplæring, elevtekstanalyse og sammensatte tekster. Kapitelene inngår som deler av en større helhet. Slik viser boka norskundervisningen i sin hele sin bredde. Norskfaget er et svært mangfoldig fag, og nettopp derfor er det så sentralt og viktig! Samlet gir boka et godt innsyn i norskfaget, i det norskdidaktiske fagfeltet og i hvem norskeleven er. Dette er et godt redaktørverk utført av Jon Smidt, og vel verd å lese!

Oppdag mer

Bøker som ligner på Norskdidaktikk:

Se flere

De som kjøpte denne kjøpte også:

Logg inn

Ikke medlem ennå? Registrer deg her

Glemt medlemsnummer/passord?

Handlekurv