Språk, kommunikasjon og didaktikk

norsk som flerfaglig og fagdidaktisk ressurs

; Landslaget for norskundervisning (Utgiver)

Serie: LNUs skriftserie 154

Boken bringer nye perspektiver på forholdet mellom kommunikasjon og didaktikk. Den henvender seg til undervisere og studenter som er opptatt av prinsipiell og praktisk fagdidaktikk. Språk, kommunikasjon og didaktikk er en studiebok, men kan også leses som en utfordrende studie av pedagogiske grunnspørsmål. Les mer
Vår pris
549,-

(Paperback) Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 3 - 10 dager

Vår pris: 549,-

(Paperback) Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 3 - 10 dager

Om boka

Boken bringer nye perspektiver på forholdet mellom kommunikasjon og didaktikk. Den henvender seg til undervisere og studenter som er opptatt av prinsipiell og praktisk fagdidaktikk. Språk, kommunikasjon og didaktikk er en studiebok, men kan også leses som en utfordrende studie av pedagogiske grunnspørsmål. Med utgangspunkt i norskfaget beskrives historisk, poengtert og eksemplifisert ulike fagsyn knyttet til språk og kommunikasjon. Det avdekkes et fellesmønster for kommunikative ytringer som form-innhold-bruk og didaktikkens lærer-fag-elev-relasjon. Slik får norskfaglig innsikt en særlig didaktisk betydning. Grunnmønsteret konkretiseres gjennom studier av fag- og elevarbeider. Samlet sikter boken mot brobygging mellom fag, flerfaglighet og fagdidaktikk. Sigmund Ongstad har undervist i skole og lærerutdanning i 30 år. Gjennom engasjement i Forsøksrådet for skoleverket arbeidet han med fagplanvurdering og fagdifferensiering. For Norges forskningsråd har han studert skolefagsforskning, sjangerproblematikk og fagdidaktikk. Ongstad er professor i norsk/norskdidaktikk ved Høgskolen i Oslo og mottok i 2001 høgskolens FoU-pris.

Fakta