Læreres profesjonsutøvelse i en utdanningspolitisk brytningstid

Hege Myhre (Redaktør) ; Mette Nygård (Redaktør) ; Ole Petter Vestheim (Redaktør)

Siden slutten av 1980-tallet har vi vært igjennom en periode der de politiske visjonene for norsk skole og barnehage har gått i retning av en større grad av kontroll over skolens og barnehagens innhold og praksis, og ansvarliggjøring av lærere på ulike nivåer i utdanningssystemet. Les mer
Vår pris
399,-

(Paperback) Fri frakt!
Leveringstid: Kommer til lager 25.06.21

Paperback
Legg i
Paperback
Legg i
Vår pris: 399,-

(Paperback) Fri frakt!
Leveringstid: Kommer til lager 25.06.21

Om boka

Siden slutten av 1980-tallet har vi vært igjennom en periode der de politiske visjonene for norsk skole og barnehage har gått i retning av en større grad av kontroll over skolens og barnehagens innhold og praksis, og ansvarliggjøring av lærere på ulike nivåer i utdanningssystemet.

Bestill vurderingseksemplarer
I denne vitenskapelige antologien belyses utdanningspolitikk og vilkår for profesjonsutøvelse i skole og barnehage i en tid der vi ser brytninger både mellom ulike prinsipper for styring i utdanningsfeltet, brytninger mellom ulike syn på utdanningens formål og hva slags syn på kunnskap, læring og danning som skal være gjeldende.
Kapitlene i antologien er sentrert rundt hvilke implikasjoner endringer på makronivå kan ha for læreres profesjonsutøvelse i barnehagen, grunnskolen og i videregående skolen. Det rettes kritiske og analytiske blikk mot vilkår for profesjonsutøvelse. I antologien drøftes kompleksiteten som råder i utdanningspolitikken, samt den dynamikken som skapes i møtet mellom politisk styring og pedagogisk praksis, samt hvordan profesjonsutøvelse konstrueres i dette spenningsfeltet.
Boken henvender seg til studenter på lærer- og barnehagelærerutdanning, og lærere og ledere i barnehage og skole som er interessert i å utvide sin forståelse for styringssystemer og rammer rundt profesjonsutøvelse. Boken viser også til forskningsresultater som er av interesse for barnehage- og lærerutdannere og forskere innen utdanningsfeltet.

Fakta

Bla i boka