Min side Kundeservice Vår historie Gavekort – en perfekt gave Registrer deg

Læring og vurdering i den digitale skolen

Digitaliseringen av skolen har gitt elevene mulighet til å kombinere uttrykksformer som bilde, lyd og skrift i det som kalles multimodale tekster. I multimodale tekster kan elevene uttrykke hva de har lært på nye og ulike måter. For å vurdere multimodale tekster, og gi tilbakemelding til elevene, må lærere opparbeide nye former for vurderingskompetanse: Hvordan vurdere en elevprodusert podkast i historie sammenlignet med en skriftlig historieprøve? Hvordan vurdere en elevprodusert video i matematikk som viser fremgangsmåten for å løse et regnestykke? Les mer
599,-
Paperback
Ventes til lager
Digitaliseringen av skolen har gitt elevene mulighet til å kombinere uttrykksformer som bilde, lyd og skrift i det som kalles multimodale tekster. I multimodale tekster kan elevene uttrykke hva de har lært på nye og ulike måter. For å vurdere multimodale tekster, og gi tilbakemelding til elevene, må lærere opparbeide nye former for vurderingskompetanse: Hvordan vurdere en elevprodusert podkast i historie sammenlignet med en skriftlig historieprøve? Hvordan vurdere en elevprodusert video i matematikk som viser fremgangsmåten for å løse et regnestykke?

Antologien «Læring og vurdering i den digitale skolen» tematiserer og analyserer hvordan den digitale teknologien er integrert i elevenes arbeid og uttrykksformer i ungdomsskolen, og hva dette innebærer for lærernes vurderingspraksis. De ulike kapitlene er skrevet av forskere og lærere tilknyttet prosjektet «Multimodale lærings- og vurderingsformer i 1:1-klasserom» (MuLVu), og gir leseren ny kunnskap om hvordan oppgaver, sjangre, arbeidsmåter og vurderingspraksiser er i endring. I kapitlene bidrar forfatterne med konkrete råd om hvordan lærere kan arbeide med læring og vurdering på nye måter i et klasserom der alle elever har en egen digital enhet.

MuLVu er et samarbeidsprosjekt mellom Bærum kommune og Universitetet i Oslo, og er finansiert av Forskningsrådets program for innovasjonsprosjekter i offentlig sektor. Antologien kan sees i sammenheng med kompetansepakken som prosjektet har produsert og publisert i Utdanningsdirektoratets kompetanseportal.

Detaljer

Forlag
Scandinavian University Press
Innbinding
Paperback
Språk
Bokmål
Sider
254
ISBN
9788215071312
Utgave
1. utg.
Utgivelsesår
2025
Format
24 x 17 cm

Kunders vurdering

Oppdag mer

Bøker som ligner på Læring og vurdering i den digitale skolen:

Se flere

Logg inn

Ikke medlem ennå? Registrer deg her

Glemt medlemsnummer/passord?

Handlekurv