Sammensatte tekster

arbeid med digital kompetanse i skolen

; Anders Fagerjord ; Gisle Hannemyr

Sammensatte tekster er ett av hovedområdene i norskfaget i skolen. Gjennom arbeid med tekster som kombinerer skrift med bilde, lyd og/eller levende bilder, skal elevene utvikle en tekstkompetanse som blant annet inkluderer digitale ferdigheter. Les mer
Vår pris
449,-

(Paperback) Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 3 virkedager

Paperback
Legg i
Paperback
Legg i
Vår pris: 449,-

(Paperback) Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 3 virkedager

Om boka

Sammensatte tekster er ett av hovedområdene i norskfaget i skolen. Gjennom arbeid med tekster som kombinerer skrift med bilde, lyd og/eller levende bilder, skal elevene utvikle en tekstkompetanse som blant annet inkluderer digitale ferdigheter.


Denne boka gir en grunnleggende innføring i sammensatte tekster for lærere og lærerstudenter. Teksttypene skrift, bilde, lyd og levende bilde presenteres på en lettfattelig måte og diskuteres i forhold til digitaliseringens rammer. Forfatterne viser hvordan lærere kan utnytte sin skriftorienterte tekstkompetanse i arbeid med digitale sammensatte tekster i klasserommet.


Temaer i boken:


Skrift, bilde, lyd og levende bilde Digitale sammensatte tekster Digital kompetanse i skolen Sammensatte teksters retorikk Nettsøk og opphavsrett

Fakta

Innholdsfortegnelse




INNLEDNING
Digital kompetanse

Genre

Om boka


1 SAMMENSATTE TEKSTER
Én hendelse - mange sammensatte tekster

Amatørenes kreativitet

Grafiske onlinespill og kinesiske illustrasjoner

Bilde som skrift og skrift som bilde

Sammensatte tekster - før og nå


2 STATISKE TEKSTTYPER
Skrift

Bilder

Fotografier

Tegninger

Forklarende tegninger

Navigere i bilder

Konnotasjon


3 DYNAMISKE TEKSTTYPER
Lyd

Musikk

Levende bilder

Montasje

Kontinuitetsredigering

Andre former for montasje


4 NÅR TEKSTER SETTES SAMMEN
En sammensatt tekst

Situasjonen

Harmoni

Flerstemmige tekster


5 DIGITALE SAMMENSATTE TEKSTER
Maskinenes maskin

Konvergens

Dynamisk 3D-grafikk

Brukerstyring i gamle og nye medier

Digitale lærere?


6 UTVIKLING AV DIGITAL KOMPETANSE
Digital kompetanse

"Litterær dannelse"

Prosjektsamarbeid og adaptasjon


7 SAMMENSATTE TEKSTERS RETORIKK
Sammensatte tekster og undervisning

Retorikk og multimodalitet

Fire retoriske modi

Genreperspektiv

Vurdering og kvalitetskriterier

Et kritisk blikk på PowerPoint-presentasjonen


8 Å SKAFFE MATERIALE
Andres materiale

Opphavsrettigheter

Creative Commons

Søk etter materiale på nettet

Kildekontroll

Fildeling


EPILOG: SAMMENSATTE TEKSTER - HVA NÅ?

REFERANSER

REGISTER